En av ljudfilmens
pionjärer
Sven A:son Berglund
föddes i Stockholm den 20 juli 1881. Hans
far var överste vid fortifikationen, men också skriftställare och
redaktör för andra upplagan av Uppfinningarnas bok.
När
Sven var 20 år reste han till Tyskland för att under tre år studera
papperstillverkning vid Tekniska högskolan i Berlin-Charlottenburg.
Under den perioden (1901-03) genomförde den tyske fysikern Ernst Ruhmer en del experiment
med fotografisk ljudinspelning vid skolan.
Och så gick det som det brukar gå. Sven tog intryck av tidens
strömningar och när han 1906 hunnit bli 25 år sysslade han inte längre
med pappersproduktion, utan med att spela in ljudvågor på fotografiska glasplåtar
i ett litet laboratorium i Stockholm.
På
en del biografer i Sverige kunde man vid den här tiden se filmer med
synkroniserat ljud från grammofonskivor. Redan 1903 hade Oskar Messter
börjat visa sina ljudfilmer på Apolloteatern i Berlin. Hans
konstruktion, med en elektriskt synkroniserad grammofon som ljudkälla,
hade namnet Biophon. Trots
teknikens uppenbara brister, vad gäller synkronitet och förstärkning,
kom den snart till Sverige. Säkert såg Sven dessa första ljudfilmer och
säkert drömde han om att med tiden anpassa sin optiska ljudteknik till
filmens behov. Men vägen dit var lång. På den här tiden fanns varken
elektriska förstärkare eller högtalare.
Några kapitalstarka herrar visade 1911 intresse för Sven
A:son Berglunds arbete med
att spela in och återge ljud på optisk väg. De ville bilda bolag och
sälja aktier, och som alla uppfinnare behövde Sven pengar till arbetsro
och ny utrustning. Så han accepterade och blev delägare i Svenska Aktiebolaget
Fotoaerofon,
med syfte att ”förvärfva, utexperimentera, försälja, meddela licenser
till, eller på annat sätt utnyttja uppfinningar och patent samt driva
annan rörelse, som därmed hafva samband”. En sjättedel av aktierna i
det nybildade bolaget ägdes av AB Svensk Amerikanska Filmkompaniet.
Grundprincipen för Berglunds ljudfilmsapparat var vid den här tiden
mycket enkel. Han lät
ljus från en båglampa
(L) passerar en tandad skärm (b) på sin väg mot en liten spegel (p) som
var fästad på ett hårt spänt membran av glimmer (m).
När ljudvågor påverkade membran och spegel, rörde sig bilden av den
tandade skärmen i takt med ljudet. Bilden projicerades på en filmremsa
(f) som löpte bakom en smal spalt (s).

Eftersom
avståndet mellan membranet med spegeln och filmen i tonkameran var c:a
80 cm, fick anläggningen så stor känslighet att, enligt Berglund: ”tal, uppfångat 8-10 meter från apparaten,
utan svårighet kan upptecknas”.
För
att lyssna på inspelningsresultatet kopplade Berglund en hörtelefon i
serie med en selencell som han vid avspelningstillfället placerade
bakom filmen i sin apparat. Varken förstärkare eller högtalare fanns
som sagt att tillgå unde de här första åren.
Klicka här om du vill titta på fler exempel på
Berglunds ljud-till-ljusomvandlare.
År 1911 började Berglund arbeta för Optischen Anstalt C.P.
Goerz i Berlin, ett
bolag som tillverkade objektiv, kameror och projektorer. Hos Goerz
förfinade han sin ljudfilmsutrustning,
och gavs möjlighet att experimentera med de så kallade Liebenrören,
detta långt innan förstärkarrören fanns ute på öppna marknaden. Nu
kunde han alltså förstärka sitt ljud.
När
första världskriget bröt ut (1914) tvingades Berglund hals över huvud
lämna Berlin och resa hem till Stockholm. Utrustningen blev kvar i
Berlin eftersom ingen trodde att kriget skulle bli långvarigt. Men
snart grävde man skyttegravar runt om i Europa. Sven insåg att kriget
skulle dra ut på tiden och begav sig ned till Berlin på en
räddningsexpedition. De viktigaste apparaterna och de bästa filmerna
lyckades han få med sig hem.
Nu kunde han i lugn och ro fortsätta sitt arbeta.

Film med inspelat ljud enligt Berglunds
metod.
(Antalet taggar i tonoptikens skärm, dess mask,
varierade genom åren.)
En
uppfinnare ägnar minst lika mycket tid åt att få ihop pengar till sin
forskning, som han lägger ned på själva forskningsarbetet. Ekonomin är
ett ständigt problem. För att öka på Berglunds kassa bildades Aktiebolaget Laborator i
Stockholm den 27 oktober 1917. Ännu mer pengar flöt in när Aktiebolaget Filmfotofon
bildades den 10 november 1919.
Världens första offentliga demonstration
av ett optiskt filmljudsystem genomförs torsdagen den 17 februari 1921
i Brevik på Lidingön utanför Stockholm. Arrangör var Aktiebolaget
Filmfotofon, som ägde rätten till ingenjör Sven A:son Berglunds
filmljudpatent. Närvarande var pressen samt gräddan av svensk film- och
biografnäring. Demonstrationen var mycket lyckad. Men filmdirektörerna
förhöll sig tämligen kallsinniga till nymodigheten.
Tidningarna däremot lovordade
det optiska filmljudet, och ryktet om de berglundska framgångarna spred
sig ända till Frankrike. Självaste Léon Gaumont blev intresserad, och
när han omsider hade vägarna förbi Stockholm passade han på att anhålla
om en privat demonstration av det berglundska underverket. Men
företaget som ägde patenträttigheterna sa blankt nej. De ville inte
veta av några demonstrationer. Då tog Gaumont kontakt med Berglund
själv, som ovetande om det tidigare avslaget sa ja till en visning.
Uppfinnaren var naturligtvis glad över det visade intresset, speciellt
som det kom från självaste filmkungen Gaumont. Patentens ägare däremot,
var naturligtvis rädda för att Gaumont skulle norpa de berglundska
innovationerna. Hur som helst, Gaumont och några direktörer från Svensk
Filmindustri begav sig ut till Berglunds bostad på Lidingö för att ta
sig en titt. Men väl framme meddelade husan att Berglund var ”på supé
hos minister Morris”. Han hade sjappat. Då bad Gaumont och hans
sällskap att få låna telefonen för att ringa upp Berglund. Så skedde.
När detta ”hemfridsbrott” kom till patentbolagets kännedom blev det
hårda ord, och tal om rättsprocess. Med tiden dämpades tonläget, men
under några dagar svallade okvädingsorden i tidningarnas spalter.

Sven A:son Berglund i sitt laboratorium på
Lidingö.
[Bild från tidskriften Filmen,
nr 20 – 1919]
Intresset
för Berglunds arbete var som sagt måttligt bland filmfolk i Sverige,
men desto större ute i vida världen. Projektortillverkaren Ernemann
A.G. i Tyskland
hade fått initierade rapporter från Berglunds ljudfilmsdemonstration i
Brevik på Lidingön i februari 1921. Självklart hade man också följt med
i tidningsskriverierna. Ernemann A.G. tog kontakt med A.-B. Filmfotofon
och de båda bolagen kom till en överenskommelse den 24 maj 1922 som gav
Ernemann ensamrätt på tillverkning, uthyrning och försäljning av
återgivnings- och inspelningsapparatur baserad på Berglunds patent.
Ernemann förband sig i avtalet att göra 2000 meter demonstrationsfilm
till en kostnad av tvåhundratusen mark, och hyrde ett palmhus i
anslutning till en slottsliknande
villa i stadsdelen Laubegast i Dresden
åt Berglund och hans medhjälpare där de skulle kunna ägna sig åt
utvecklings- och inspelningsarbetet. Palmhuset hade en golvyta på 8x10
meter och för att kunna spela in ljud lät Berglund dämpa glasväggarna
med textilier.
Ernemann hade engagerat en italiensk
regissör och planerade för inspelning av sex ljudfilmer. Filmfotofon
skulle få 20% av nettovinsten på de första tusen försålda apparaterna,
15% mellan den ettusenförsta upp till den tvåtusenförsta, och 10%
därutöver.
Enligt avtalet skulle A.-B. Filmfotofon
ställa sina prototyper till Ernemanns förfogande. Men Filmfotofon ville
inte uppfylla sitt åtagande. På punkt efter punkt satte man sig på
tvären. Kanske på grund av okunnighet, kanske på grund av den rådande
hyperinflationen som gjorde handel med tyska företag till ett vågspel.
Trots
alla misshälligheter på högre ort började Berglund och hans medarbetare
arbeta i ateljén i Laubegast sommaren 1922. Om och om igen modifierade
man konstruktionen och spelade in nya testfilmer.

Så
här gick en inspelning till: En stor tratt av gips styrde ljudvågorna
från artisten framför bildkameran till trattens smalaste del, där det
satt ett tunt membran med en liten spegel som rörde sig i takt med
ljudet. Hela arrangemanget, med tratt, membran och spegel, vilade på en
betongsockel. Fristående från denna stod tonkameran med sin film och
sin drivmekanism. En tonlampa kastade ljus mot membranets spegel och i
strålarnas väg fanns en tandad skärm. Spegeln reflekterade bilden av
skärmen mot en smal springa framför filmen i tonkameran.
Inspelningshastigheten var 22 bilder per sekund och spårbredden 25 mm.
Tonlampan var en båglampa på 6 ampere som drevs med likström och hade
automatisk kolmatning. (Vanliga glödlampor var inte tilräckligt
ljusstarka.) Bild och ljud låg på separata 35 mm breda filmremsor.

Sven A:son Berglund och hans medarbetare i
ateljén i Laubegast, 1922
Berglund längst till höger, Wolfgang Filzinger i den vita rocken
[Svenska
Filminstitutets bildarkiv]
Och
utfallet? Wolfgang Filzinger, Berglunds medarbetare i Laubegast,
fastslog att ljudkvalitén på de inspelade filmerna motsvarade tidens
mekaniskt inspelade grammofonskivor.
Men han vittnade också om att spårvagnarnas framfart i omgivningen fick
spänningen i ateljéns elnät att variera, och att de därför tvingades
filma om nätterna, när tågen stod stilla.
De hade dessutom problem med att bildkameran väsnades och att lamporna
spottade och fräste, samt med att otjänliga ångor från nödvändig
batteriladdning låg som en stickande dimma över inspelningslokalen.
Därtill knakade som sagt samarbetet mellan A.-B. Filmfotofon och
Ernemann betänkligt i fogarna. Problemen för Sven och hans medarbetare
var alltså otaliga.
(I en intervju för Dagens Nyheter, den 2 januari 1936, berättar
Berglund att han just varit och lyssnat på sitt ljud från 1911, och
menade att ”så förfärligt underlägsen en ljudfilm av i dag var den
sannerligen inte”.)
Hösten 1923 bestämde sig Ernemann för att lägga ned hela projektet.
Ett skäl var säkert att inflationen i landet var lavinartad. I augusti
fick man en miljon mark för en svensk krona, och i oktober en miljard.
Ett
annat skäl till nedläggningen var förmodligen att herrar Vogt, Massolle
och Engl hade demonstrerat sin ljudfilm under namnet Tri-Ergon
i Berlin den 17 september 1922, med både bild och ljud på en 42 mm bred
filmremsa. Var jämförelsen med deras teknik till Berglunds nackdel? Den
österrikiske professorn Hans
Thirring,
som var kunnig på ljudfilmens område och som närvarat vid Tri-Ergons
premiär, framhöll vid ett möte med Berglund i december 1922 att
Tri-Ergon hade en bättre högtalaranläggning, men att Berglunds
inspelningsteknik, med separata filmer för bild och ljud, var
överlägsen. Thirring föreslog att Berglund skulle slå sig ihop med
Siemens och få hjälp med högtalarna. Men något sådant samarbete kom
aldrig till stånd. Under
1922-23 använde Berglund istället två amerikanska Magnavox-högtalare som han drev med en förstärkare
med två parallellkopplade Siemens BE-rör.
När
Ernemann la ner projektet hösten 1923 var det nog uppenbart för de
flesta att Berglund slagit in på fel väg. Om inte annat så torde den
italienske regissören höjt ett varnandes finger. Att ha en
ljusmodulerande spegel fastsatt på ett membran monterat på en
betongsockel 80 cm från spalt, ljudfilmkassett och drivenhet, det
fungerade när någon notabilitet talade rätt in i kameran. Vid mer
komplicerade filminspelningssituationer fungerade det naturligtvis inte
alls. Ljudinspelningsutrustningen måste vara rörlig. Det kan man inte
med bästa vilja i världen säga att Berglunds arrangemeng var.
Sven
A:son Berglund var en osedvanligt kreativ och begåvad uppfinnare, men
han var ingen filmare. Därför borde naturligtvis A.-B. Filmfotofon på
ett
mycket tidigt stadium ha skaffat honom en medarbetare med kunskap om
filminspelningens alla vedermödor. Men så blev det inte, kanske därför
att man var rädd för att bli bestulen på konstruktionshemligheter.
Hans Vogt, Josef Engl
och Joseph Massolle i Tyskland började arbeta med filmljud 1918,
samtidigt med Axel Petersen och Arnold Poulsen i Danmark. Då var
tillverkning av elektronrör redan igång runt om i världen, om än i
liten skala. (Vogt, Engl och Massolle tillverkade sina egna
rör.) Det föll sig därför naturligt för dessa herrar att använda
mikrofoner
och rörförstärkare.
Och fördelarna med att på
elektrisk väg förstärka signalen från en mikrofon, och med
förfinad
elektronik omvandla den till ljusvariationer som kunde
fotograferas på filmremsan, de var uppenbara. Alla som vid det här
laget hade förmågan att känna av teknikutvecklingens vindar anade att
den mekaniska inspelningsmetoden nu var hopplöst omodern.
Men
glöm inte att Sven A:son Berglund faktiskt började arbeta med filmljud
redan 1906. Då fanns inga elektronrör. Stora delar av hans yrkesmässiga
bagage bestod av minnen från det oerhörda slitet med att få
filmljudtekniken att fungera på mekanisk väg. Att bara stryka ett
streck över alla erfarenheter och ta en annan väg, satsa på ny teknik,
det kräver sin man.
Och Berglund insåg förstås
omsider att han måste tänka om. I patent nr 415879 som beviljades i
Tyskland den 13 december 1923 hade han inte längre en spegel fästad vid
ett membran, som i tidigare konstruktioner.

Istället
får den förstärkta strömmen från en mikrofon (k) inverka på en taggig
skärm (b) i ett elektromagnetiskt fält (f), och tvinga skärmen att röra
sig i takt med ljudet. Här behövs alltså inte längre ett membran med
påmonterad spegel sammanbyggd med tonkameran. Nu kan man äntligen
placera tonkameran för sig och dra sladd till mikrofonen. Men det var
så dags. Hos Ernemann var man inte längre intresserad. Sven flyttade
från Dresden. År 1925 bodde han i Berlin och hade startat ”Firma
Physkal. Laboratorium S. A:son Berglund”. Egen företagare. Frilans,
skulle vi väl säga idag. Han arbetade för den som behövde hans hjälp.
Kanske för Tri-Ergon.
År 1926 fusionerade stora delar
av den tyska filmindustrin. Zeiss Ikon A.G. Dresden grundades genom en
sammanslagning av Carl Zeiss/Jena, ICA A.G. och Ernemann A.G. i
Dresden, Goerz A.G. i Berlin, samt Contessa-Nettel A.G. i Stuttgart.
Efter 1928 arbetar Berglund bl.a. för Tobis (Tonbild-Syndikat A.G.).
1932 konstruerade han ett system för eftersynkronisering,
och han ägnade mycken tid åt forskning kring 3-dimentionell film. Men
han lämnade aldrig tanken på att finna den bästa metoden att spela in optiskt ljud.
1936 blir Sven A:son Berglund hedersdoktor vid Tekniska högskolan i
Berlin-Charlottenburg.
1937 avlider han i sitt hem i Berlin vid 56 års ålder.
Wolfgang
Filzinger skrev flera tidskriftsartiklar om sitt arbete
tillsammans med
Berglund. Han samlade och vårdade också en del minnesanteckningar,
jämte några av Berglunds patenthandlingar och provfilmer. Alltsammans
överlämnades några år efter Filzingers död till Deutsches Filmmuseum i
Frankfurt, där ett Filzinger-Archiv nu finns för alla som är
intresserade.
Provfilmerna från tiden 1918-23 låg i
en bleckburk med påskriften ”Tonfilmaufnahmen von Berglund”. Den
innehöll 200-250 meter originalnegativ med tal och musik och exempel på
olika tonskriftstekniker, men där fanns också ljudfilm från Berglunds
demonstration i Brevik på Lidingön 1921. Materialet var i relativt gott
skick, men Filzinger rekommenderade restaurering och kopiering.*
Vi
kontaktade Deutsches
Filmmuseum i Frankfurt och frågade om rullen fanns kvar. Den
26 juni 2009 fick vi ett meddelande från museets filmarkiv om att de
hade en burk i sina gömmor med
påskriften ”Berglund Tonaufnahmen 1922”, som innehöll en 225 meter
lång film på nitratbas.
Berglunds
tonnegativ kom till Jon
Wengström och Mark Standley på Svenska Filminstitutet i januari 2010. Av burkens etikett
framgick att filmen kom från Wolfgang
Filzinger i Dresden.
Någon tid senare kopierades negativet men resultatet
blev tyvärr nedslående, förmodligen på grund av materialets ålder och
skick.
En annan förmodad Berglund-film har följande historia:
I
april 1941 överlämnade Statens Etnografiska Museum en burk med
en ”kinematografisk ljudfilm” till Tekniska museet i Stockholm. Den
fick nummer TM18575, och Tekniska museet skrev i sitt föremålsregister:
”En ask av förtennad bleckplåt med påskrift: Troligtvis Ing. Berglunds
ljudfilm”.
Tekniska museet hade den berglundska
ljudfilmen i sitt förvar fram till november 1993. Då fick Sveriges
Television hand om den. Men eftersom filmen låg på nitratbas, och var
så illa medfaren att den inte längre gick att kopiera, kasserades den i
mars 1997.
Lasse Ulander och Håkan Lindberg
(Texten är senast uppdaterad den 11
mars 2015.)
* Det finns en förteckning över innehållet i Wolfgang Filzingers
Berglund-arkiv, upprättad den 18/11 1947, en lista som numera förvaras
i Filzinger-Archiv, Deutsches Filmmuseum i Frankfurt. Så här lyder
avsnittet i listan som beskriver de sparade testfilmerna: ”Eine
Blechbüchse 'Tonfilmaufnahmen von Berglund' aus den Jahren 1918 bis
1923 mit verschiedenen Blenden-Arten. Einfach-Doppelzacke,
Vielfach-Doppelzacke, Vielfach-Doppelzacke mit gestufter Kammblende,
Vielfach-Doppelzacke-Aufnahme mit verlaufender Kammblende, Sprech- und
Musik-Aufnahmen. Die Länge beträgt etwa 200 bis 250 m. Sämtliche
Aufnahmen sind Original-Negative, so wie von Berglund und Filzinger
hergestellt wurden. Es befinden sich aber darunter auch Aufnahmen
früheren Datums, die vor 1921 in Stockholm gemacht wurden. Die Filme
sind während der ganzen Zeit sehr sorgfältig gelagert und vor dem
Vertrocknen geschützt worden, so daß sie sich in relativ gutem, nicht
brüchigem Zustand befinden. Es dürfte sich empfehlen, die Aufnahmen
zwecks Konservierung sofort zu kopieren.”
|