Ljudbuss, en Volvo inköpt 1946

Previous Home Next

sf40_02_28

© AB Svensk Filmindustri

Den här ljudbussen köptes in 1946. Karossen var specialbyggd och placerad på ett Volvo-chassi modell LV111. Bussen fick ett nytt chassi årsskiftet 1952-53, ett Volvo B617.

Ljudbussen var 6,3 meter lång och 2 meter bred och hade en 6-cylindrig bensinmotor på 86 hk. Tjänstevikten var c:a 4000 kg, max last 1650 kg.

SF sålde bussen till bilfirman AB Gjestvang & Co den 19/4 1962. Den skrotades året därpå.

År 1951 lanserade AGA-Baltic en transportabel bandspelare som kom att ersätta optiska tonkameror i Svensk Filmindustris ateljéer. Den var avsedd för 17,5 och 35 mm perforerad magnetfilm, kallades för Agafon och vägde ungefär 40 kilo. Samma år kom danska Lyrec med en transportabel 1/4"-bandspelare med beteckningen TR2/AR2. Den var nätdriven, drog 250 watt, men det var inga problem att köra den på en omformare. Batteridrivna Maihak Reportofon MMK 3 och Nagra II släpptes 1953. Omkring 1954 var det dagas för Magnemite 610 DV och året därpå Maihak Reportofon MMK 6. När Nagra III lanserades 1958, och versionen med Neopilot kom 1962, var ljudbussarnas tid definitivt förbi.

Kommentar från Olle Unnerstad:
Ljudbussarna ersattes av Peugeot 403 Commerciale, en kombimodell som hade lanserats i september 1956. SF köpte tre exemplar till sina ljudtekniker. Ljusgrå. Två köptes nya och en begagnad. Gjestvang var vid den här tiden generalagent för Peugeot.



Peugeot 403 Commerciale

(I den amerikanska TV-deckaren Columbo kör kommissarien,
spelad av Peter Falk, omkring i en Peugeot 403 Cabriolet av 1959 års modell.)



Till startsidan