Mixmaskinrummet på Europa Film 1937,
samt bilder från mixarbete under första halvan av 1940-talet

Previous Home Next


Installations- eller reparationsarbete i mixmaskinrummet på Europa Film, 1937.
Sigge (Sigurd) Westerlund till vänster och Eric Jonsson till höger.
Projektor och ljudavspelningsenheter
är sammankopplade med en genomgående axel.


Vid den här tiden klipptes filmerna alltid med inkopierat optiskt ljud. Bild och inspelningsljud fanns alltså på samma remsa under klipparbetet.

Eftersom bild och ljud inte kan läsas av samtidigt i en filmprojektor (bilden rycks fram ruta för ruta, medan ljudet kräver en jämn rörelse), ligger filmkopians ljudspår omkring 20 rutor före bilden. När man gjorde ett bildklipp i arbetskopian kunde det därför hända att man klippte av en replik. Men det där justerades alltid vid den negativklippning som föregick mixarbetet.

En mixkopia med inkopierat dialogljud från nyklippta ljud- och bildnegativ gick alltså i projektorn. De två avspelningsenheterna till höger på bilden var avsedda för musik och ljudeffekter.

Projektorn har en Krupp-Ernemann logga på luckan där motorn normalt sitter. Ernemann började bygga sina projektorer tillsammans med F. Krupp AG år 1920 (Krupp-Ernemann Kinoapparate AG), och gick år 1926 upp i Zeiss Ikon AG Dresden när de tyska foto- och filmapparaturfirmorna Carl Zeiss/Jena, ICA A.G., Ernemann A.G., Goerz A.G., samt Contessa-Nettel A.G. slogs samman.




Delförstoring av bilden ovan.
Till höger syns en av tontillsatserna.



Mixmaskinrummet.
Här har man bytt tontillsatser till
Klangfilms modell Europa.

Den här bilden kommer från en skrift om beställningsfilm
med titeln
”Filmen – en god medarbetare”,
utarbetad av Europa Film och utgiven 1945.

Kommentar från Jan Lindeström, FSF: Projektorn stod i samma plan som mixen och det gjorde den när jag började på Europa Film 1948. Jag fick köra projektorn under den tid när E.F skulle börja lägga upp sitt filmarkiv. Jag stod och körde kasstagningar och överblivet material på negativ och fotograferna Harald Berglund samt Olle Ekman avgjorde vad som skulle sparas.




Projektorn stod nära maskinrummets bakvägg
vilket kan betyda att man projicerade på en skärm mellan maskinrum och mixrum.




Ljudteknikern som mixar heter Sven Nordhagen.

Bilden kommer från ”Filmen – en god medarbetare”.




Sven Nordhagen.
Bilden kommer från ”Filmen – en god medarbetare”.


Mixpult, tillverkad av Klangfilm.
Modellen hade fyra ingångar och en utgång
och användes
även vid filminspelning av ljudteknikerna på Europa Film.




Tonkamera i koffert, tillverkad av Klangfilm.
Han som kikar i luppen är Olle ”Törnis” Törnberger.
Olle började arbeta på Europa Film 1942.
Bilden kommer från ”Filmen – en god medarbetare”.

Till startsidan