Något
om de olika högtalarkonstruktionerna.
Biografägaren, 25 augusti 1934
Högtalarens
uppgift att omvandla elektriska impulser till lufttrycksvariationer ha
lösts på många olika sätt. Från den Bellska telefonen till våra dagars
moderna krafthögtalare för tonfilm är steget långt och ett otal
konstruktioner ha under tiden sett dagens ljus. Vi vilja här nedan i
korthet beskriva de vanligast förekommande typerna.
Elektrodynamisk högtalare av
kontyp
försedd med påbyggd magnetiseringslikriktare
I
stort sett bygga nästan alla på samma princip, nämligen att en ledare
genomfluten av en elektrisk ström av växlande styrka och riktning,
placerad i ett magnetfält strävar att ändra läge. Dylika högtalare
kallas dynamiska. Av de dynamiska högtalarna skiljer man på två olika
grupper, nämligen de, vilka erhålla elektrisk energi för förstärkning
av magnetfältet, s. k. elektrodynamiska, samt de, vilka äro
försedda med permanenta magneter av tillräcklig styrka, benämnda permanentdynamiska.
Huvudtyperna av dynamisk högtalare kallas vanligen konhögtalare
eller baffelhögtalare, tratthögtalare eller hornhögtalare.
Tratthögtalare
Förutom dessa särskilt vanliga finns även en del
specialkonstruktioner, varav de mest kända torde vara de tyska Riffel- och Blatthallerhögtalarna.
För mycket små biografer har i ett fåtal fall för prisbillighetens
skull även s. k. elektromagnetiska
högtalare av kontyp kommit till användning. Dessa högtalare verkar så
att ”talströmmen” användes till förstärkande, respektive försvagande,
av ett magnetfält i vilket placerats en rörlig arm av järn, till vilken
konmembranet i sin tur är kopplad. Då dessa högtalare emellertid äro
betydligt underlägsna de dynamiska lämna vi dem helt ur räkningen.
Konhögtalaretypen,
som nu är den mest använda, utmärker sig speciellt för sin förmåga att
återgiva nära hela det vid ljudfilm förekommande tonområdet lika,
varför denna högtalaretyp blivit helt förhärskande för
ljudfilmsanläggningar med endast en högtalareenhet. Konhögtalaren är
vanligen placerad å en kvadratisk ljudskiva kallad baffel, vilken har
till uppgift att förstärka de lägre frekvenserna, de s. k. bastonerna.
Då det gäller att återgiva de allra lägsta frekvenserna på fullgott
sätt är konhögtalarekonstruktionen oöverträffad. Den användes därför
alltid som basenhet i kombinationshögtalare.
Tratthögtalaren
har framför konhögtalaren följande fördelar: större verkningsgrad,
bättre ljudfördelning samt större känslighet för de högre frekvenserna.
Å andra sidan är den konhögtalaren betydligt underlägsen, vad det
gäller återgivning av det lägre frekvensområdet.
Såväl kon- som tratthögtalaretypen har flera varianter, bland vilka den
s. k. trattbaffelhögtalare
särskilt förtjänar att nämnas. Denna typ är en konhögtalare, vilken
försetts med en riktbaffel av trattliknande utseende. Fördelen med
detta utförande ligger i en gentemot den vanliga baffelhögtalaren
betydligt ökad riktningsverkan.
För lokaler med svåra akustiska förhållanden har den därför sitt givna
berättigande.
Vidare finnes en annan
mycket originell konhögtalarevariant, nämligen Aga-Baltics för ett par
år sedan lanserade pelarehögtalare.
Finessen med denna låg däri, att man med endast en högtalarenhet erhöll
ett förmånligt ljudperspektiv. Utförandet var gjort efter mönster av en
orgelpipa. D.v.s. högtalaren placerades i en för ett visst tonområde
avstämd stor träpipa i vilken dock överst fanns öppning, så att de
högre frekvenserna helt kommo till sin rätt. Nackdelarna lågo i den
efter nuvarande anspråk ringa verkningsgraden samt svårigheten att
komma ifrån en alltför kraftigt markerad resonanspunkt å basregistret.
Kombinationshögtalartypen,
som är den allra modernaste består av två eller flera högtalarenheter
med olika egenskaper. I regel utgöres högtalarenheten för det lägsta
frekvensområdet som tidigare nämnts, av en därför särskilt lämpad
konhögtalare med stor baffel. Då endast två högtalare ingår i
kombinationen är den andra en speciell tratthögtalare, konstruerad för
återgivning av endast de allra högsta frekvenserna. Som dylik
komplementhögtalare har den s.k. Riffelhögtalaren
tidigare fått stor användning. Numera torde tratt- och
konhögtalarekombinationen få användas som det allra bästa tekniken över
huvud medgiver.
Givetvis spelar placering samt
antalet högtalare även stor roll för god återgivning. Vad antalet
beträffar levereras i regel till mindre och medelstora anläggningar
endast en högtalare och då en baffel- eller mindre
kombinationshögtalare. Det finnes dock i Amerika storbiografer med ända
till 6 st. högtalare samtidigt placerade bakom duken.
Av
intresse för läsaren vore kanske att i detta sammanhang få erfara, huru
de största ljudfilmsfirmorna i Sverige ordnat högtalarfrågan. Nämna vi
dem så i ordning efter antalet installationer kunna vi börja med
Aga-Baltic. Detta bolag har sedan början av 1933 tillverkat sina
högtalare på licens från Jensenfabriken i Chicago, f. ö. samma firma
som tillverkar Western Electrics nya typer. Dessa svenska
Jensenhögtalare ha utförts som konhögtalare i två olika storlekar, dels
en mindre, kallad Ortho, vilken är belastningsbar med upp till 10 watt,
dels en större kallad Auditorium, belastningsbar med 25 watt. I regel
monteras dessa högtalare på plana bafflar men kunna de även erhållas
med s. k. rikt- eller trattbafflar. Vidare för Aga-Baltic även en typ
kallad L-Q [se bild till höger], vilken är en synnerligen högklassig
kombinationshögtalare med särskilt frekvensuppdelningsfilter. Det
ryktas även från Aga-Baltic om en ny förbättrad typ av L-Q, som inom
kort skall bli färdig.
Kombinationshögtalare L-Q
Klangfilm,
d. v. s. AEG ha även de liknande typval, en mindre elektrodynamisk
konhögtalare på baffel, Ultraeffekt I och en större Ultraeffekt II,
belastningsbara med respektive 5 och 20 watt. Vidare har Klangfilm två
storlekar av kombinationshögtalare, nämligen Europa Junior och Europa
I. Denna senare typ är försedd med dels en konhögtalare med stor
diameter, försedd med hävstångsutväxling, dels med två tratthögtalare.
Enligt publicerad uppgift återgiva dessa tratthögtalare liksom
L-Q-högtalaren frekvenser upp till 10.000 å 12.000 perioder.
Philips
ha också gått in för dynamiska konhögtalare med baffel. Någon
kombinationshögtalare i egentlig mening föra de oss veterligt ej, men
ha även de använt sig av tvenne högtalare med olika egenskaper. Enligt
förljudande komma de längre fram att föra i marknaden nya liknande
typer, vilka bliva försedda med permanenta magneter, d. v. s.
permanentdynamiska. Bland annat en typ belastningsbar med 18 watt,
vilket måste anses enastående för en permanentdynamisk högtalartyp.
Beträffande
högtalarköp i allmänhet torde man kunna rekommendera biografägarna att
gärna lägga ner pengar på denna detalj, emedan man nog i regel då
erhåller den största valutan för utlagda pengar.
Dessutom
skadar det ej att taga till högtalarens belastningsgräns så högt som
möjligt, emedan utvecklingen på upptagningsområdet går mot större
variationsmöjligheter av ljudstyrkan. Visserligen kan man ej inom
alltför snar framtid vänta sig att kunna återgiva allt med naturlig
styrka.
Ett kanonskott skulle då erfordra c:a 100 ggr så stor effekt som f. n.
Så mycket kan man ju knappast begära men man gör nog i alla fall
klokast i att i mesta möjliga mån taga sikte på den framtida
utvecklingen.
|
|
Cellhögtalaren.
Perfekt ljudfördelning och kvalitetsbalans
över hela salongen genom ny högtalaruppfinning.
Biografägaren, 19 maj 1937
Cellhögtalare, typ Radial I,
med veckat bashorn, cellhorn
samt reservhögtalare monterad längst upp till vänster (Lancing-AGA).
Helt
nyligen har i Amerika en ny högtalartyp bragts i marknaden. Denna
högtalare, som främst lanserats av de kända ljudfilmsfirmorna Western
Electric och R. C. A., har rubricerats som en av de största framstegen
inom ljudåtergivningsområdet på de senaste tio åren. På en hel del håll
anser man t. o. m. att betydelsen av de förbättringar, vilka den nya
högtalartypen erbjuder, närmast motsvaras av vad övergången från
ljud-på-skivor till ljud-på-film på sin tid innebar.
Namnen på konstruktionen äro flera, beroende på firmorna som föra den.
Western Electric benämner den ”Di-phonic”-högtalare,
R. C. A. kallar den ”Cellular”-högtalare, och i de
vetenskapliga uppsatserna har den gått under namnet Shearer
Tvåvägshögtalare.
Det sistnämnda namnet härstammar från chefsingenjör Douglas Shearer vid
Metro Goldwyn. Han är nämligen den, som kan taga äran åt sig att ha
varit den drivande kraften vid konstruktionen. Flera stora firmor ha
emellertid deltagit i experimenten och ställt sina erfarenheter till
disposition, bland annat R. C. A., Western Electric, Lansing
och Loewes Inc. På oerhört kort tid har cellhögtalaren, som vi efter
Aga Baltic kallat den på svenska, slagit igenom. Det uppgives sålunda
av Western Electric, att de utfört över 800 installationer på 27
veckor, ett rekord av uppseendeväckande slag även för amerikanska
förhållanden.
Cellhögtalarens förtjänster äro:
1) Rätlinjig ljudåtergivning – c:a 3 dB mellan 50 och 10.000 perioder.
2) Hög verkningsgrad c:a 50 % (mot å vanliga högtalare c:a 20 %).
3) Jämn ljudfördelning av såväl höga som låga toner till hela salongen
i såväl horisontal- som vertikalled.
4)
Möjlighet att giva ljudet riktiga proportioner av höga toner även till
salongens bakre del, som annars blir lidande, beroende på luftens ökade
absorption vid höga frekvenser.
5) Rent och klart
ljud tack vare frånvaron av: 1. distorsion till följd av
överbelastning, och 2. fasdistorsion, vilken sistnämnda å andra
kombinationshögtalare delvis förorsakas av olika våglängd för ljudet
från högfrekvenssystemet och bassystemet.
Cellhögtalarens
uppbyggnad är i princip följande. Ljudet uppdelas efter förstärkaren i
ett filter, så att alla toner över 300 perioder tillföres ett
högfrekvenssystem. Detta högtalarsystem har alltså till uppgift att
återgiva från 300 till 10.000 per. Bastonerna, d. v. s. ljudet med en
frekvens av 40 till 300 perioder, återgives i bashögtalarenheten. Såväl
bashögtalare- som högfrekvenshögtalaresystem äro av olika antal,
beroende på den kompletta högtalarens storlek. Högfrekvenssystemen
förenas dock till ett och samma celltrattsystem. Detta celltrattsystem
är just något för cellhögtalaren säreget. Varje cell består sålunda av
en exponentialtratt av vissa mått, som beräknats efter nya principer.
Cellerna äro sedan förenade till en trattliknande cellkonstruktion med
sfärisk öppning, i vilken cellernas antal variera, beroende på
salongernas form. Vid mycket breda lokaler äro sålunda flera celler än
vanligt sammanförda i bredd. I höga lokaler med flera läktare har
högtalaren ytterligare flera rader celltrattar i höjd. På så sätt kan
man sörja för att balansen mellan höga och låga toner blir den riktiga
i alla förekommande vinklar i såväl vertikal- som horisontalplan. För
att kompensera för den dämpning, som luftens absorption medför i större
grad för de höga än för de låga tonerna, har man genom införandet av
dämpningskuddar i vissa celler möjlighet att även effektivt balansera
ljudkvaliteten för de främsta och de bortersta bänkarna.
Celltrattarna
äro tillverkade av resonansfritt material, varför de för
tratthögtalarna tidigare betecknande dåliga egenskaperna helt
eliminerats.
Bashögtalarsystemen äro även försedda
med trattar av en ny konstruktion, liknande två krökta horn, som
avslutas med en kraftig baffel. Bassystemen placeras ovanför varandra,
och antalet beror på salongens storlek.
Högfrekvenshögtalaresystemet
är intressant i många synpunkter. Membranet består av duraluminium vars
tjocklek ej är mer än 0,002". Membranet är monterat längst bak i
högtalarsystemet och ljudet får passera genom ringformade öppningar ut
till tratten. Därvid nedbringa ljudkanalerna distorsionen till ett
minimum. Även dessa ringöppningar, vilka kunna betraktas som en början
till trattens utformning, ha givits exponentialutformning.
Lågfrekvenssystemen
ha konstruerats just för sitt frekvensområde, d. v. s. för 40 till 300
perioder. Att systemen ej behöva återgiva mer än 300 perioder ha gjort
det möjligt med en utformning av membranet, som helt eliminerar
skadliga resonanser, vilket annars är ofta förekommande å
konhögtalarsystem, speciellt omkring 300 till 500 perioder. Elektrisk
uppdelning av den till högtalaren tillförda energien sker som tidigare
nämnts i ett speciellt filter med delning vid 300 perioder.
Frekvensavskärningen har utförts mycket brant för såväl H. F.- som L.
F.-systemen för undvikande av störande interferens vid gränsområdet.
Den stora verkningsgrad som ernåtts å cellhögtalaren förklaras av att
intet ljud distribueras annat än i just den önskade riktningen. I
vanliga högtalare går i allmänhet en stor del av energin förlorad genom
den utstrålning, som förekommer från högtalarens baksida. I
cellhögtalaren förebygges detta genom trattkonstruktionen.
Den
nuvarande metoden för ljudreproduktion för biografen är nu cirka 8 år
gammal. Under denna tid har det naturligtvis gjorts åtskilliga framsteg
men det har endast funnits en enda stor sak som förorsakat omfattande
utbyten och nyinstallationer. Dessa moderniseringar föranleddes
nämligen av de ökade anspråk, som ”high fidelity”- och ”wide
range”-inspelningarna medförde. De principiella fördelarna med dessa
ändringar voro för det första en relativt obetydlig men dock i hög grad
önskad ökning av förstärkarens utgångseffekt. För det andra användandet
av högtalarsystem, vilka voro avsedda för uppdelande av utgångseffekten
till två eller flera grupper av högtalare, vilka voro utförda var för
sitt speciella frekvensområde. För det tredje förbättringar av
tontillsatserna, vilket medförde vibrationsfrihet i ljudet.
Även
om dessa framsteg i hög grad höjde standarden å återgivningen på
biograferna, var man fullt på det klara med att åtskilligt skulle
behöva förbättras på högtalarna för att full rättvisa skulle givas de
framsteg, som gjorts vis-a-vis inspelningar, tontillsatser och
förstärkare. Efter vad man kan döma, fyller cellhögtalaren det kända
behovet och man får antaga, att ljudreproduktionen i och med att dessa
högtalare bragts i marknaden, bringats till en mycket hög grad av
fullkomning, åtminstone kan man för närvarande näppeligen på länge
tänka sig några genomgripande ljudåtergivningsförbättringar. Vad som nu
föreligger som uppgift för tekniska förbättringar inom ljudgebitet
torde närmast höra samman med det inspelningstekniska. Hitintills har
man blott i mycket begränsad utsträckning kunnat registrera ljudets
styrkeomfång i filmerna. Att återgiva särskilt starka ljudeffekter
såsom kraftiga musikforton, kanonskott och dylikt hör ju som bekant
till de svåraste uppgifterna. Detta beror på att skillnaden i styrka
mellan de svagaste och de starkaste ljud som kunnat fästas på
filmremsan varit för liten. I Amerika och Tyskland har man på olika
sätt sökt uppnå ett större styrkeområde i filmerna. De nya
cellhögtalarna äro belastningsbara med en effekt, som avsevärt
överstiger den normala driftseffekten vid våra dagars filmer. Man kan
sålunda tänka sig att dessa högtalare även skola komma till användning
om inspelningsmetoderna förbättras med avseende på utökat styrkeområde
i filmerna. Varje system i cellhögtalaren tål en belastning av 25 Watt.
Detta motsvarar å den största typen med 6 högtalarsystem en sammanlagd
effekt av 150 Watt, d. v. s. 10 gånger så mycket, som man med nuvarande
filminspelningar anser vara behövligt för lokaler med upp till c:a
2.000 platser.
Sedan vi fingo höra de första
ljudfilmerna, som av många ofta betecknades som öronpinande medel för
att genom nyhetsvärde locka publiken till biograferna, har ljudfilmen
sakta och säkert arbetat sig fram till den plats den i dag har. Ofta
påträffar man i tidningsrecensioner uttalanden, vari ljudet kritiseras
eller berömmes. Publiken har också efter hand blivit allt mer
intresserad av detta uttrycksmedel, som tillagts de rörliga
skuggbilderna från förr. Varje teknisk förbättring, som medfört bättre
ljudkvalitet, innebär även större möjlighet till att göra filmerna än
mer lockande och publiktilldragande. Om också alla dessa tekniska
förbättringar, som medfört nyinstallationer och moderniseringar under
de senaste åren äro ekonomiskt kännbara, måste man dock ta i
betraktande att varje steg i den riktningen även medför ökat intresse
för filmen till följd av det i tekniskt hänseende mera fulländade
framförandet.
|
|
Cellhögtalaren i
praktiken.
Biografägaren, 6 november 1937
Trots
att ljudfilmen icke upplevt mer än c:a 10 år ha dock inom denna tidrymd
inträffat flera betydande händelser av sådan art, att de blivit
avgörande för den tekniska utvecklingen inom hela denna bransch.
Vi
minnas ju de stora förbättringar, som övergången från ”grammofonfilm”
till ljud å filmprincipen innebar för såväl biografägaren som publiken.
Senare
förbättringar såsom roterande och stabiliserad filmbana,
kombinationshögtalare och ljudretusch i förstärkare ha i samband med
”high-fidelity” och ”wide range”-film öppnat möjligheter för ännu mer
kvalitetsskapande ljudtekniska framsteg. Till dessa senare räknas nu
den i slutet på förra året i Amerika lanserade cellhögtalaren. Denna
konstruktion blev där genast föremål för den största uppmärksamhet från
såväl biografernas som filmfirmornas sida. De större biografkoncernerna
investerade stora kapital i moderniseringar och utbyten av sina
ljudfilmsanläggningar för att genom cellhögtalaren vinna ökad
publiktillströmning. Inspelningsföretagen gingo i början av detta år in
för en gemensam ljudinspelningsstandard baserad på prov å biografer med
cellhögtalare. Cellhögtalaren blev t. o. m. tillerkänd den största
utmärkelse, som sedan 1931 utdelats för framsteg inom det filmtekniska
gebietet, nämligen 1:a pris vid den årliga prisutdelningen som
föranstaltas av The Academy of Motion Picture Arts and Sciences i
Hollywood. Cellhögtalaren utgör den senaste betydande konstruktionen
inom ljudåtergivningen och torde kunna betecknas som en milstolpe på
vägen mot fullständig naturtrogenhet vid ljudfilm.
Här
i landet har konstruktionen lanserats av Aga-Baltic, vars högtalare
Radial I och II blevo leveransfärdiga för ett par månader sedan.
De
erfarenheter, som vunnits vid installationen av de första
cellhögtalarna här i landet äro mycket värdefulla. Det har framkommit
flera rön, som måhända äro av allmänt intresse. Vi vilja därför i det
följande lämna en redogörelse i dessa intressanta spörsmål.
De
första prov, som utfördes i Sverige med cellhögtalaren ägde rum på
Palladiumbiografen i Stockholm. Härvid voro arrangemang träffade för
snabb omkoppling mellan ett flertal olika högtalaretyper. Förutom
Radial I och II voro tre högklassiga vanliga kombinationshögtalare och
konhögtalare inkopplade. I maskinrummet hade inmonterats en speciell
förstärkare, med vilken olika ljudkaraktär kunde ernås genom enkla
manövreringar. Ett flertal olika filmer kördes. Dels ultramoderna
amerikanska filmer inspelade efter den nya ljudinspelningsstandarden
för cellhögtalaren, dels de senaste tyska och svenska inspelningarna.
Vidare kördes en del äldre och slitna inspelningar av
genomsnittskvalitet.
För att proven skulle bli så
belysande som möjligt gjordes omkopplingar mellan de olika högtalarna
mitt i körningen. Flera personer voro utplacerade på olika platser för
erhållandet av en allsidig bedömning. Genom en sammanställning av de
olika personernas uttalanden för varje företagen ändring genom
omkoppling eller ändring av högtalarna konstaterades såväl
cellhögtalarens avsevärt bättre ljudkvalitet som vissa med akustiken
och tydligheten i talet förbundna företräden.
Vid
direkt omkoppling från andra högtalare till cellhögtalare märktes
främst ett egendomligt fenomen. Förutom att man direkt kunde visa på en
ändring i jämnheten vad beträffar rätt styrkeåtergivning för olika
tonhöjd blev effekten den, att ljudkällan liksom flyttades närmare. Det
var som om man dragit undan en tjock ridå, när cellhögtalaren
fungerade. När man sedan skiftade över till vanlig högtalare fick man
det intrycket att ljudkällan avlägsnats ett 20-tal meter. Speciellt
vann tal, som annars på grund av otydlig inspelning var svårt att
uppfatta, mycket i distinktion. Vid orkestermusik i cellhögtalaren
hördes orkestern på samma sätt, som vore den utplacerad över hela
scenen. När man efter att ha hört cellhögtalaren återinkopplade någon
av de andra högtalarna framstodo kontrasterna mellan de olika
högtalarekonstruktionerna ännu tydligare. Ju flera växlingar som
företogos mellan de olika högtalarna desto tydligare framstod
cellhögtalarens naturtrogna ljudåtergivning.
Förklaringen
till skillnaden i återgivningen ligger i cellhögtalarens konstruktion.
De höga tonerna, vilka återgivas av det s. k. högfrekvenssystemet,
blevo distribuerade över hela salongen. Bastonerna voro fria
från ”bommande” resonansfenomen och gåvo mer fyllighet och volym åt
såväl tal som musik tack vare det säregna ”veckade” hornet.
När
man hörde ett violinsolo märkte man med cellhögtalaren t. o. m. det
slagliknande ljud, som uppstår, då stråken först berör strängen. Alla
de för naturtroheten så viktiga effektljuden, såsom steppljud,
pappersprassel och fotsteg vunno avsevärt i tydlighet. Detta förklaras
av cellhögtalarens avsaknad av skadliga resonanstoppar eller vågdalar i
det övre frekvensområdet. Att ljudets väg är lika långt från H.
F.-systemet och L. F.-systemet till åhöraren gör även att annars
märkbar tidsförskjutning försvinner.
Efter provet
på Palladium har författaren haft tillfälle att göra ingående
iakttagelser även på ett flertal andra biografer såväl i lokaler med
läktare som utan. Det har varit intressant att jämföra resultaten, som
uppnåtts i fråga om förbättring i små och stora biografer, i
regelbundna och oregelbundna salonger såväl som i akustiskt särskilt
svåra biografer.
Skulle man som enda fördelen hos
cellhögtalarekonstruktionen få räkna dess spridningsförmåga, så skulle
man givetvis tänka sig att dess berättigande skulle helt bero på
salongens och läktarens form. Så är det emellertid ej. Antingen
sittplatsantalet varit c:a 20 st. eller 1.200 st. har skillnaden i
naturtrohet och fyllighet varit lika överraskande. De mest betydande
egenskaperna klarlades i lokaler med svåra akustiska förhållanden. Man
kan uppdela dylika dåliga lokaler i två kategorier, dels de, vilka äro
för litet dämpade och dels de, vilka äro för kraftigt dämpade. I de
förstnämnda lokalerna, där man med tidigare högtalare haft svårt att
uppfatta talet på grund av eko och för lång efterklang innebar
cellhögtalarens spridningsegenskaper att ljudet blev mer jämnt fördelat
i lokalen och den skadliga reflektionen från tak och väggar
avsevärt förminskad.
I
de alltför dämpade, tygklädda lokalerna är det vanligen omöjligt att få
ljudet livfullt beroende på att reflektionen inom lokalen är för liten.
Detta medför att ljudet blir torrt och livlöst. Med cellhögtalaren
kunde man genom att rikta mer ljud mot de icke beklädda ytorna
(i de flesta fall taket) få en procentuellt större del reflekterat
ljud, varigenom livfullhet i såväl tal som musik ernåddes.
Till
grund för de erfarenheter författaren fått om cellhögtalarens
akustikförbättrande egenskaper ligga prov, som utförts å biograferna
Saga och Spegeln i Stockholm (1.000 pl.) samt Lido och Caprice (de två
nyaste stockholmsbiograferna utan läktare med 400 pl.) samt en del
landsortsbiografer och studios av olika storlek.
I
en del fall ernåddes förbluffande volymskillnad genom cellhögtalarens
större verkningsgrad. Där man på en biograf med c:a 1.000 platser förut
behövt c:a 10—15 watt för normal ljudstyrka räckte det med
cellhögtalaren med 4—6 watt. Härigenom blev förstärkaren mindre
belastad och forteställena i musiken renare.
Som
bekant har cellsystemet flera celler i höjd och bredd. Genom att välja
antalet i bredd och höjd efter lokalens form samt genom att införa
dämpning i olika celler gavs möjlighet till en oanad anpassning efter
lokalernas form. Detta förfarande medförde även att
ljudstyrkeskillnaden mellan första och sista bänkraden kunde fås mindre.
På
Saga i Stockholm, där scenen är mycket djup gjorde cellhögtalarens
egenskap att blott rikta ljudet framåt att man blev mindre beroende av
dämpningen för väggen bakom högtalaren.
Cellhögtalarekonstruktionen,
som den utgått från de amerikanska initiativtagarna och i originalform
av Aga-Baltic införts å den svenska marknaden, bär inom sig ett löfte
om en genomgripande förändring även inom andra områden än ljudfilmens.
Aga-Baltic har gjort speciella typer för kontrollstudios, t. ex. mindre
körrum för filmkontroll, akustisk ljudkontroll
av radioutsändning
etc. Förbluffande är att finna, att det karakteristiska ljudet även
framträder tydligt i små lokaler, vilka endast rymma c:a 10—20
personer. Denna konstruktion har även med mycket lovande resultat
provats på restauranger och danslokaler. På dessa ställen har man
alltid varit rädd för att ersätta den levande musiken med mekanisk. Det
är emellertid icke otroligt, att cellhögtalaren kommer att vinna
terräng inom hela ljudåtergivningsgebietet, där stora anspråk på
ljudkvalitet föreligga.
Cellhögtalarens
konstruktörer, som ha sina laboratorier i Los Angeles, stå i ständig
förbindelse med de ledande filminspelningsfirmorna i Hollywood.
Härigenom möjliggöres ett samarbete, som tvivelsutan kommer att
resultera i att cellhögtalaren kommer att få sin största betydelse inom
biografbranschen.
|
|
AGA-Baltic, cellhögtalare modell Radial
|
|
AGA-Baltic,
cellhögtalare modell Radial
AGA-Baltic,
cellhögtalare
|
|
Klangfilm Europa-Klarton
Högtalaren är mellan 1,3 och 2
meter hög och 3,5 meter bred
och kan belastas med
20 Watt
|
|
Mer om: The Shearer Horn
Klangfilm Euronor
Fler
Klangfilm-högtalare
100 years of Cinema Loudspeakers |
|
Till
startsidan
|
|
|