Ur ett reportage i Stockholms-Tidningen den 24 juli
1932
från en inspelningsdag i Arvikatrakten för filmen Värmlänningarna.
”Nu
dundrar ljudbilen fram och stannar uppe på vägen. Det är en helsvensk
bjässe — Volvo och Aga-Baltic — på sju ton, som ser grå och ruskigt
ambulansisk ut, när den vältrar fram efter vägarna. När den stannar och
spricker sönder i alla fogar, så rinner det ledningar och mikrofoner ur
den åt alla håll. Där inne i själva 'sjukrummet' är det fullt med
knappar och motstånd och röda lyktor och radiolampor och telegrafer och
filmrullar, och så dessutom ett par herrar, som bara sitta och trycka
på än den ena, än den andra knappen och tycks ha mycket att säga till
om, ty där nere vid gården törs ingen ta sig något före på allvar,
innan de är nöjda.
I gårdssluttningen har förresten
hela orkestern, 20 man av betydande genomsnittsvikt, slagit sig ned och
börjat gnida och låla och mjuka upp sig med ett par träningsvarv ur ett
folkvisepotpurri. Och främst bland fiolerna sitter Gösta Rybrant och
grinar mot solen, så författare han är. Det kommer telefon från bilen:
—Basarna närmare mikrofonen.
—Inte så nära.
—Mikrofonen inte så långt upp emot vinden.
—Så, det är bra.
—Tyst. Orkesterprov. Börja. (Orkestern spelar den korta melodin.)
—En gång till. Orkesterprov. Börja.
—Förstört av passerande motorcykel.
—En gång till.
—O. s. v., o. s. v., tills melodin låter som tyrannerna uppe i bilen
vilja ha den.
Under tiden har bildkameran slagit sig ner invid ett gammalt källartak.
Åke Dahlquist står och kittlar den på skruvarna och vrider på den och
kikar rätt igenom den. Och så kommer Lundell med lien och ställer sig i
gräset, och så gömmer man en mikrofon framför fötterna på honom. Och så
får han sjunga en stump, med orkester och utan orkester, och utan
orkester och med orkester, allt efter diktamen från de förbannade
herrarna i bilen och i någon mån beroende på motorcykeln, som ofelbart
infinner sig i rätta ögonblicket.
Och under tiden har Åke Dahlquist funnit, att han måste ha mera och
bättre prästkragar i förgrunden, så två man får vackert ge sig i väg
bort och gräva upp ett par rediga tovor med blomster. Under tiden blir
två motorcyklister och ett bilhorn lurade — det pågår inget prov. Så,
svänger Lundell sitt bryne igen — nej, det är så sant, det är inget
bryne utan bara en läderklädd käpp. En ordentlig bryning på så nära
håll skulle skära för starkt i mikrofonen och dränka hela
ackompanjemanget och halva sången. Men lite bryna skall det låta, och
därför står en annan gosse några meter bort och utanför bilden med ett
riktigt bryne och brynar i takt med Lundells läderpinne. Utanför bild
står det också en blänkande skärm, som reflekterar ljuset och jämnar ut
skuggorna i Lundells ansikte.
Så blir det prov igen och igen och igen, och så kommer ett moln och
tvingar till paus. Men till sist övertar Edgren, överbefälhavaren,
kommandot på allvar, och det blir tagning med och utan motorcykel och
med och utan förmörkande moln.” / Asp.
Filmens
ljudtekniker var Anders Djurberg.
|