Previous Home Next
1938















950:- år 1938 motsvarar 26.554:- år 2016.



280:- år 1938 motsvarar 7.826:- år 2016.
























Här finns intressant läsning om Kungs-Radio.





radio39-1938
























Telefunken Junior är en DKE 38 (DKE = Deutscher Kleinempfänger), som kostade 35 RM när den lanserades i Tyskland 1938. Apparaten hade en elektromagnetisk högtalare och var avsedd för allström. Den kallades ibland för ”Göbbelsschnauze” (Göbbels käft) och tillverkades fram till 1944. Det fanns även en batterimodell, DKE 38B.



Svenska Dagbladet den 14 augusti 1938:

Berlin i augusti. Årets radioutställning i Berlin — den femtonde i ordningen — bjuder på sensationer i rika mått. Ingen tidigare utställning har så frikostigt yppat radions hemligheter för allmänheten, och ingen har innehållit så många intressanta nyheter. Men så är rikspropagandaminister Göbbels också nu satt sig före att göra Tyskland till radiolandet framför alla andra i världen. Det skall ej finnas någon tysk familj, som ej har råd att hålla sig med en radioapparat. Och inom de mer välbärgade klasserna skall inom kort televisionsmottagaren vara lika vanlig som radioapparaterna för blott ett decennium sedan.

Den nyhet som dr Göbbles själv skattar högst är säkert den nya ”miniatyrmottagaren” (der Kleinempfänger), vilken skall kosta 35 mark och kunna erhållas på avbetalning med 5 mark första gången och sedan 2:30 i månaden under 15 månader. Den tyska licensavgiften är visserligen hög — två mark i månaden — men de mindre bemedlade erhålla i stor utsträckning avgiftsbefrielse eller nedsatt avgift till en mark i månaden. Hittills finnas i Tyskland över 10 millioner radiolicensinnehavare, men antalet väntas nu komma att stiga ytterligare. Årsproduktionen av miniatyrmottagaren beräknas till 700 000.

Därtill kommer att den något dyrare ”folkmottagaren” utkommer i avsevärt förbättrad upplaga till oförändrat pris, 65 mark. Bl.a. blir den försedd med elektrodynamisk högtalare samt belyst skala.


































Några rader ur Aftonbladet, den 16/8 1938, under rubriken Radiola och de ”11 millimetrarnas mysterium”:

Radiobolagets reklamchef fröjdar sig f.ö. åt följande lilla ”bild ur livet”, som vi inte vilja undanhålla läsekretsen.
I sin reklam omtalar Radiola sålunda bl.a. att högtalarens effektiva konyta ökats med 50 proc. genom att diametern förlängts med 11 mm.
En tvivlande sakkunnig herre från Finland anmälde sig en vacker dag på fabriken.
Han blev insatt i mysteriet, tvivlar inte längre utan tror på de ”11 millimetrarnas underverk”.