Film Sound Sweden

Föreningen för yrkesverksamma inom ljud för film, television och spel

Film Sound Sweden - Föreningen för yrkesverksamma inom ljud för film, television och spel

Film Sound SwedenGuldbaggegalan..

Grattis Patrik Strömdahl!
... se merse mindre

1 month ago

Besök oss på  Facebook

Bo Persson, Daniel Chantre and 23 others like this

View previous comments

Linda ForsénGrattis Patrik Strömdahl! 🎉✨🍾

1 month ago

1 Reply

Avatar

Erik GuldagerGrattis Patrik

1 month ago   ·  1
Avatar

Olle SjöströmGrattis!!!

1 month ago   ·  1
Avatar

Per NyströmGrattis Patrik. Ett tips: Det finns en toalett direkt till vänster bakom scenen.

1 month ago   ·  1
Avatar

Manne KjellanderGrattis Patrik! Var kan man se tacktalet?

1 month ago

2 Replies

Avatar

Kim CreutzerStort grattis! :)

1 month ago   ·  1
Avatar

Anders DegerbergGrattis!

1 month ago   ·  1
Avatar

Carl EdströmGrattis Patrik! Dessutom ett av de absolut bästa tacktalen. 🍾

1 month ago   ·  1
Avatar

Niklas BjörklundGrattis Patrik!!

1 month ago   ·  1
Avatar

Mikael LundhGrattis!

1 month ago   ·  1
Avatar

Patrik StrömdahlTACK, TACK!

1 month ago
Avatar

Comment on Facebook

Så har Guldbaggenomineringarna för bästa ljud/ljuddesign presenterats. Grattis!

Jan Alvermark
för ljudet i Ester Blenda

Peter Adolfsson och Henric Andersson
för ljudet i Golden Girl

Patrik Strömdahl
för ljudet i Yarden
... se merse mindre

2 months ago

FSS hälsar alla medlemmar varmt välkomna till seminarium med Per Boström - mixare som har en lång karriär både i Sverige och internationellt. Några av filmerna som Per har jobbat på är ’Fish Tank’, ’Filth’, ’20,000 Days on Earth’, ’45 Years’ och ’Notes on Blindness’. ’Notes on Blindness’ är nominerad i sex kategorier på 2016 års British Independent Film Awards, bland annat för ljudarbetet.

Per kommer bland annat att prata om sina upplevelser, kreativa samarbeten samt utmaningarna när man samarbetar inom ett ljudteam som är utspritt över världen.

www.imdb.com/name/nm0098304/?ref_=fn_al_nm_1

När? Torsdagen den 1:a december 2016 kl:18.30
Var? StDH, Valhallavägen 189, Stockholm

OBS! På grund av att det är lite kort varsel så vill vi
gärna att ni meddelar om ni tänker komma till: carl@edstroem.net
... se merse mindre

3 months ago

Besök oss på  Facebook

Emma Backman - klippare som trots sin ringa ålder redan gjort mästerverk åt bla Beyonce' ger oss visdom via vår
följetong "4 seriösa frågor och 1 lite oseriös fråga"

1. Vad är “bra filmljud” för dig?

- bra filmljud: När atmosfären är asgrym! och FETA DRONES!

2. Nämn 3 feta grejer som du tycker innehåller just detta

- [inget svar]

3. Jag skulle påstå att du är en perfekt representant för “Den nya grymma generationen”. Hur är din relation till ljud för de projekt du gör? Vad inspirerar dig och hur vill du jobba med ljudet som en del av helheten?

- Jag älskar ljud. Klippa för mig är 50% ljud. Eftersom jag gör mycket reklam och musikvideos inspireras jag av när musiken och ljuden "jobbar ihop" på så sätt att ljuden musikaliskt blir en oväntad effekt. Typ att istället för att trumslaget ska komma så kommer ett ljud istället. Och allmänt så tänker jag mycket trailer och trailer ljud, jag jobbar i korta format typ korta som trailers och då passar det att bara tänka om lite och lägga dom ljuden i reklamen/intro/outro till musikvideos.

4. Du ljudlägger mycket när du klipper, är det för att det “ska låta lite roligare” eller använder du ljudet som en del av klippningen? Påverkar ljuden du lägger hur du klipper bilden mycket?

- Det beror på projektet, ibland bara för att förhöja lite med steg och nån rums atmo. Men ibland så har ljudet en avgörande roll redan i pitch stadiet vilket är asfett och då utgår jag från musiken och ljudet och ser till så klippningen visuellt följer efter. MYCKET EFFEKTFULLT!

5. Erkänn att det är dåligt att folk kollar på film i sin jävla telefoner
och inte bara på bio!

- hatar folk som kollar i sina jävla telefoner
... se merse mindre

5 months ago

Besök oss på  Facebook

Ljud på film och bio

Hur går det egentligen till när ljudbilden mejslas fram till en gestaltande del av filmen? Och vad krävs av en biografsalong för att förmedla den? Välkommen till ett Filmrum där vi följer ljudet från inspelning till biograf. Vi börjar dagen i Filmstaden Scandianavias Dolby Atmos-och IMAX-salonger och fortsätter sedan till Filmhusets referensklassade salong Bio Mauritz.

När: Tisdag 31 maj 09.30 – 17.00
Var: 09.30–11.30 Filmstaden Scandinavia, Mall of Scandinavia, Stjärntorget 2 i Solna.
13.00–17.00 Bio Mauritz i Filmhuset på Borgvägen 1 i Stockholm
Biljetter: 160 kr (200 kr inkl moms) Klicka här för att nå webbshopen

Digital film innehåller numera alltid okomprimerat digitalljud som ställer högre krav vid inspelning, mix och ljuddesign, liksom på biografens ljudanläggning, för att få rätt tryck i basen, kristallklar dialog och en bra ljudåtergivning oberoende av vilka platser publiken sitter på.

Detta Filmrum vänder sig till alla som arbetar med eller är intresserade av filmens ljudproduktion, såväl som biografägare och -personal som vill inspireras och lära sig mer om ljudåtergivning. Evenemanget genomförs i samarbete med Biografcentralen, SF Bio, Videvox och Cinema Certification.

Bland gästerna finns mångfaldigt prisbelönta ljudtekniker och Europas främsta biografakustiska experter. Några av namnen kan vi avslöja redan nu:

Bo Persson, Oscarnominerad ljudtekniker
Carolina Jinde ljudtekniker, ljudläggare, ljudmixare
Christian Hugonnet, fransk akustiker, ljudingenjör och biografljudsexpert.
Janna Johansson, ljudtekniker
Andreas Franck, trefaldigt Guldbaggeprisad ljudtekniker, mixare och kompositör.
Maria Skoglund, vd SF Bio
Mats Kullander, etableringschef SF Bio
Petra Jönsson, produktionscontroller på Filminstitutet och tidigare producent
Klas Dykhoff, professor i filmljud på STDH
Moderator: Emma Gray Munthe, filmjournalist och kritiker

Fler medverkande tillkommer!
... se merse mindre

10 months ago