Om Nagra IV-S
av Lasse Lundberg


Nagra IV-S på en SELA-mixer 2880 BT-S

Ryktet hade gått ett par år, Kudelski höll på att konstruera en StereoNagra och åsikterna om detta gick isär. Många tyckte det lät häftigt men hade ännu inte så många idéer om hur man skulle använda den i filmvärlden. Biograffilmerna i Sverige var ännu så mycket mono den någonsin kunde bli. Den äldre generationens ljudtekniker suckade över att det skulle bli ännu fler knappar att hålla reda på. Redan när Nagra 4-L och 4.2 kom stönades det över hur krånglig den var och nu skulle det bli dubbelt så många kanaler att hålla reda på, dessutom!

Men stereo på biografer var i antågande. Det gjordes ett antal mer eller mindre smärtsamma försök till en början. Man fick bland annat för sig att spela in dialogen i stereo vilket naturligtvis slutade i en katastrof eftersom hörbarheten fick stryka rejält på foten. Det tog också många år innan Dolby-stereon tog plats i salongerna och ännu fler år innan det lät, åtminstone, hyfsat.

”Giliap”, Roy Anderssons fina film, var nog den första produktionen där jag använde stereonagran på riktigt. Göran Carmback och jag gjorde det mesta av ljudläggningen. Dialogen var inspelad i mono men effektläggningen skulle ske i stereo och vi flängde runt och spelade in ljudeffekter och atmosfärer i stereo. Jag kan fortfarande minnas en magisk natt utanför Europa Films A-hall, där vi spelade in hammarslag, alltså någon som spikar spik i en planka. I hörlurarna lät det makalöst vackert när hammarslagen ekade mellan husväggarna i äkta Stereo!

Lars Lundberg Göran Carmback

Snart kom man på den lysande idén att man på inspelningsplats kunde dela upp mikrofonerna på de två kanalerna. Bommen på den ena och t. ex. fasta mikrofoner på den andra. Då kunde man få en större kontroll på dialogen under efterarbetet, (vilket betydde att dialogmixen plötsligt började ta väldigt lång tid).

I slutet av sjuttiotalet eller början av åttiotalet fick jag möjligheten att köpa en prototyp av Selas 2280 BT-S, alltså SELA:s stereoversion av den berömda 2880-mixern. Att ha den stående under stereonagran blev den perfekta kombinationen. Än i dag finns inget jag har sett som ger samma fingertoppskänsla vid inspelningen. Den SELA:n står fortfarande kvar på någon hylla och glänser.

Men tillbaka till Nagra IV-S. När vi gjorde ”Interrail”, en film av Birgitta Svensson, reste vi runt i hela Europa under en sommar. Jag byggde en särskild rigg med två stereonagror. Den ena Nagran var kopplad till en mixer och med den spelade jag in synkarna. Den andra var ständigt kopplad till en stereomikrofon (Milab X/Y-82), och med den spelade jag in synkar utan dialog, atmosfärer och effekter. Det var en bra kombination som gjorde efterjobbet betydligt enklare, när mycket av stereoljudet kom med redan från plats. Filmen blev sen den första Dolby Stereo-filmen i Skandinavien.

Ett annat skäl att ha två Nagror med sig, var naturligtvis att ha en Back-Up, ifall något skulle hända. Stereonagran var ännu en rätt ovanlig maskin i många länder. Det hemska inträffade också. En av Nagrorna ramlade ur en lastbil och rätt ner i asfalten mitt ute i den spanska obygden. Sen vägrade den att gå. Jag ringde hem till Berndt Frithiof, som var en sann Nagraexpert på den tiden, och efter några nattliga timmars telefonsamtal lyckades jag skruva isär maskinen, upptäcka att motorn hade lossnat och med olika tiocka papperslappar i stället för bladmått, få den på plats igen. Hela tiden med en lugn Berndt framför verkstadshandboken, i telefonen hemma i Sverige. Den Nagran fortsatte att fungera oklanderligt ända tills den blev omodern. En gång var jag ute med den på en 35 grader kall inspelningsplats ett par veckor i sträck. Det var fuktigt och svinkallt i Uppsalaskogarna. Jag fick skrapa is från modulometern. Allting frös ihop utom Arriflexen och Nagran.

Både den elektriska och mekaniska konstruktionen av Nagra IV-S är än idag helt oslagbar. Världens bästa mikrofonsteg, en rock-steady kristallstyrning och en oslagbar ljudkvalitet gör den här maskinen till antagligen den bästa som någonsin byggts. Basta.

Klicka här om du vill läsa om Stereonagrans teknik.


Till startsidan