Gaumonts talande
film, 1913
Vinterpalatset
öfvergår till ”Talande film Gaumont”.
Svenska Dagbladet, den 24
november 1913
Biografteatern
Vinterpalatset vid Birgerjarlsgatan upphörde på söndagen med sin
verksamhet sedan lokalerna öfvertagits af ”Talande film Gaumont”, som
där inom kort kommer att börja sina föreställningar.
Den talande filmen.
Dagens Nyheter, den 14
december 1913
Den
talande filmen presenterades i lördags i Vinterpalatset inför en
särskilt inbjuden publik, bestående av pressmän, skådespelare m.fl.
Luften var fylld av undrande spänning över vilket intryck denna
filmkonstens nya erövring skulle göra på efter sensationer hungrande
sinnen.
Sanningen att säga, upplöste sig spänningen i ett — intet. Det torde
nog
tarva åtskilliga förbättringar innan den talande filmen gör sig lika
bra som den tigande.
Bäst gjorde sig det enklaste stycket, en Gaumonts tupp, som då och då
vände sig mot publiken med ett högljutt galande. Mot galandet var
ingenting att anmärka. Det lät som kommet från en äkta lanttupp och
föll in alldeles precis då tuppen öppnade munnen och blinkade med
ögonen.
Nästa talande film var Banjospelaren, som slog på sitt instruments
strängar, medan tonerna vällde fram från grammofonen bakom duken.
Rörelser och musik gingo även här ihop, men tonerna hade en mycket
tråkig klangfärg.
De sista, något mer invecklade numren, ett telefonsamtal och en Gröna
Lunds-varieté, voro däremot rent misslyckade. Telefonsamtalet
försiggick på franska och varietédirektören talade på tyska — så mycket
kunde man urskilja, men för övrigt var det omöjligt att få någon
uppfattning av den konversation som fördes. Härtill bidrog framför allt
ett besynnerligt talljud i grammofonen. Att musiken spelade hela tiden
— ehuru naturligtvis mycket svagt — var också störande. Vore det inte
bättre att slopa musiken vid ”talande” films?
Gaumonts
”talande film”.
Svenska Dagbladet,
den 14 december 1913
Gaumonts
”talande film” gjorde på lördagen sin entré i Stockholm. Hr Guttermann
var impressario, och lokalen Vinterpalatset vid Birgerjarlsgatan. Det
vore icke rätt att påstå, att den första uppvisningen svarade mot
förväntningarna, men det lät publiken dock ana, att uppfinningen i mera
fullkomnadt skick kan öppna stora möjligheter för biografen. Man kom
att tänka påde första flygmaskinernas famlande skutt och det som nu
presteras på aviatikens områden
Det bästa på det korta programmet presenterades av en tupp, som med
ljudlig stämma sjöng sitt kuckeliku, och som nr två inrangerades en
banjospelare, hvilkens musik och teknik kunde fullt uppskattas af
publiken. Men annorlunda blef det när programmet tangerade talscener:
ett par nummer ”I telefon” och ”Gröna lund” gjorde sig mest bemärkta
genom omöjligheten att uppfatta hvad de spelande hade att säga.
Annons i Aftonbladet
den 24 december 1913.
Till startsidan
|