Studenter vid Svenska Filminstitutets Filmskola 1964 1970
Listan är sammanställd av Roland Sterner och Håkan Lindberg


Elever till kull nr 1, 1964 – 1966


Regi: Jonas Cornell, Kauko Gustavsson, Sverker Hällen,
Stellan Olsson, Bertil Sandgren, Gösta Ågren
Foto: Per-Åke Dahlberg, Jörgen Persson, Lars Svanberg
Ljud: Bengt Anderhagen, Stig Holmqvist, Lennart Malmer

Regieleverna Jonas Cornell och Stellan Olsson hoppar av vid terminsslutet 1965.

Rektor: Rune Waldecrantz
Biträdande rektor, studierektor: Bertil Lauritzen
Fotolärare: Göran Strindberg
Klipplärare Carl-Olov Skeppstedt
Ljudlärare: Per Lönndahl
Produktionsledarlärare: Lars Werner


Elever till kull nr 2, 1965 – 1967

Regi: Bo Jonsson, Jan Lindqvist, Ingela Romare, Ingvar Skogsberg
Foto: Lennart Carlsson, Roland Lundin, Inge Roos
Ljud: Jörgen Hasselblad, Kjell Nicklasson, Christer Östberg
Prod: Stefan Jarl, Bo A Vibenius

Carl-Olov Skeppstedt slutar som klipplärare.
Lennart Wallén tar över tillsammans med Margit Nordkvist.
Margit blir så småningom ensam ansvarig för klippeleverna.


Elever till kull nr 3, 1966 – 1968

Regi: Per Berglund, Lars Lambert, Torbjörn Säfve, Lars G Thelestam
Foto: Olle Holm, Solveig Warner, Hans Welin
Ljud: Ulf Darin, Tommy Sundqvist
Prod: Tomas Dyfverman, Rolf Knutsson


Elever till kull nr 4, 1967 – 1969

Regi: Marianne Ahrne, Roy Andersson, Christer Dahl, Lena Ewert
Foto: Bo Blomberg, Petter Davidson, Bertil Rosengren
Ljud: Lars Gudbrand, Owe Svensson, Björn Öberg
Prod: Göran Gunér, Staffan Hedqvist


Elever till kull nr 5, 1968 – 1970

Regi: Ulf Andrée, Carl-Axel Dominique, Vivian Gude, Claes Lundberg
Foto: Stefan Hencz, John O Olsson, Lars Åke Palén
Ljud: Jan-Olof Andersson, Mats Kihl, Håkan Lindberg
Prod: Erène Bergman, Hans Dahlberg, Göran Lindström

Lena Malmsjö blir lärare för produktionsledarlinjen.
Lars Werner blir Filmskolans produktionschef.


Elever till kull nr 6, 1969 – 1971

Regi: Anders Bergman, Erik Ersson, Ragnar Lyth, Maj Wechselmann
Foto: Thomas Arner, Stefan Bäckström, Per Lundkvist, Jiri Tirl
Ljud: Jan Brodin, Gösta Dahlgren, Ulf Reinhard, Anders Ström
Prod: Lisbeth Gabrielsson, Arne Hedlund, Göran Setterberg, Erik Sundh

Den här kullen gick ett år på Filmskolan i Europa Films lokaler
och flyttade sedan till Dramatiska institutet i Filmhuset på Gärdet.


Bilder från omkring 1968
fotograferade av Kerstin Eriksdotter




Jag var inhyrd scripta på flera av Filmskolans produktioner från 1967 och framåt. Här ställer eleverna upp för att bli fotograferade inför en tidningsintervju.

Från vänster: Pelle Berglund, Ingela Romare, Torbjörn Säfve, Olle Holm, Solveig Warner, Hans Welin, Ulf Darin, Tommy Sundquist, Tomas Dyfverman och Rolf Knutsson.






Bilder från 1968 – 1970
fotograferade av Håkan Lindberg




Eréne Bergman, produktionsledarelev.




Hans Dahlberg, produktionsledarelev.




Lars Åke Palén, fotoelev.
Kameran är en stumarri.




Stefan Hencz, fotoelev.
Han kikar i ett pankroglas.

Kommentar från Roland Sterner:
På den tiden när man filmade svartvitt använde man pankroglaset för att bedöma ljussättningen av en filmscen, eftersom råfilmen var lågkänslig och ljuset därför måste vara mycket starkt. Filtrets grönaktiga färgton tog också bort effekten av färger och återgav motivet nästan monokromt. Dessutom minskade pankroglaset det uppfattade kontrastomfånget.

När sedan färgfilmen kom gjordes glasen om. Den gröna tonen togs bort och filtret blev ett rent gråfilter (typ ND 1,2) som bara reducerade ljusstyrkan i motivet. Ordet pankroglas hängde kvar, men det förekom även andra termer som betraktningsfilter, eller viewing glass.

Nuförtiden används filtret enbart för att kolla molnen på himlen.




Lars Åke Palén, fotoelev.
Kameran är en Mitchell, som står på en Colortran Mini-Crab Dolly.




Pelle Lönndahl, ljudlärare.
Bandspelaren är en Nagra III, mixern en SELA 2880.




Göran Strindberg, fotolärare.


Några av Pelle Lönndahls bilder
x


Hösten 1966 vid Europa Films kulissgata, där det senare byggdes kontor.
Mannen med händerna på ryggen är fotoläraren Göran Strindberg.
Solveig Warner vid kameran och Hans Welin bakom henne.
Tommy Sundquist bommar och mannen med skägget till höger är Rolf Knutsson.




Ulf Darin med bommen språkar med Pelle Lönndahl.
Göran Strindberg med klappan längst till vänster.
Olle Holm tittar i kameran.

Kommentar från Tommy Sundquist: Flickan med ryggen mot kameran heter Rosie (obekant efternamn) och kom från England för att praktisera på Filmskolan under höstterminen 1966. Som praktikant fick hon hoppa in på allt möjligt och lärde sig också svenska rätt hyggligt.




Pelle Lönndahl och Göran Strindberg pratar teknik med sina elever.




Owe Svensson.




Roy Andersson.




Pelle Lönndahl med reflexskärm.



Björn Öberg, Owe Svensson och Gunnar Jonsson.
Gunnar var passare på Filmskolan.