Eclair NPR



När den franska kameratillverkaren Eclair lanserar en självblimpad 16 mm filmkamera på Photokina i Köln 1963, förändrades i ett slag förutsättningarna för dokumentärfilmen. Äntligen en liten och tyst kamera som gjorde det möjligt att ta bra ljud även när kameran var handhållen.

Kameran var konstruerad av André Coutant och vägde omkring 9 kilo med film i kassetten.

I sitt hemland hade den namnet Eclair 16. I den engelskspråkiga världen fick det bli Eclair NPR (Noiseless Portable Reflex).



Skiss ur en patentansökan
inlämnad i december 1961.


–>
Eclair NPR var den först självblimpade filmkameran. Nästan tyst.
–> Den kunde bäras på axeln. Fotografen behövde alltså inget axelstativ.
–> Kameran bestod av fem delar. Kamerablock, sökare, kassett, motor och objektiv.
–> I kamerablocket fanns sektor, omställbar mellan 5-180°, bildfönster, sökarens mattskiva, filmframmatning och revolverfattning för två objektiv.
–> Revolvern var byggd för objektiv med CA-fattning (Cameflex), samt C-gänga.
–> Det vanligaste objektivet till kameran var Angenieux 12-120 mm.
–> Kameran hade koaxialkassetter för 120 meter film som räckte i c:a 10 minuter.
–> I kassetten fanns kamerans tryckplatta och filmens slingor. Det gick otroligt fort att byta kassett eftersom slingorna redan var på plats.
–> Sökaren var löstagbar och kunde vridas 360 grader.
–> Kameran hade inget inbyggt batteri. Det bars antingen i en rem över axeln eller också använde fotografen ett batteribälte.
–> Motorn var utbytbar och placerad i 45 graders vinkel under kameran. Den första var en elektroniskt styrd likströmsmotor med pilottongenerator. Så småningom kom kristallstyrda, tillverkade av Perfectone.

Sveriges Radio köpte in en Eclair NPR på prov hösten 1964 och Åke Åstrand fick till uppgift att utvärdera kameran. Han filmade allt från handkameraintervjuer till konst på Liljevalchs med kameran på stativ. Åke gjorde även ett par filmer tillsammans med Bo Bjelfvenstam varav en, som filmades på I 15 i Borås, blev en ren handkamerafilm.

År 1965 gjorde Eric M. Nilsson dokumentärfilmen ”Shanes: fyra dygn med ett popband”. Åke fotograferade med NPR-kameran. Klicka här om du vill se filmen.



Eric M. Nilsson och Åke Åstrand.
Bilden är tagen i Ostende 1967 under inspelningen av filmen ”Europa 1900”.
Båda hade just slutat på TV och börjat frilansa.

NPR användes i Jim McBrides film ”David Holzman's Diary” (1967). Filmen kan ses här.

NPR användes även av Michael Wadleigh vid inspelningen av den över tre timmar långa dokumentärfilmen ”Woodstock” (1970). Han använde 16 kameror under konserten 1969.

När filmfotografen Rune Ericson började arbeta med Super-16 valde han NPR-kameran.
Vilgot Sjömans ”Lyckliga skitar” (1970), som Rune fotograferade, blev den första filmen i Super-16.

Lasse Hallström använde Eclair NPR och Super-16 vid inspelningen av ”En kille och en tjej” (1975).



Blimp till Eclair NPR.
Foto: Hanno-Heinz Fuchs / © Svenska Filminstitutet

NPR-blimpen på bilden var tillverkad av Bengt Schöldström på Svensk Filmindustri till Hallströms inspelning. Med blimpen blev kameran helt ljudlös. Även Lasse Björne använde NPR och den här blimpen när han fotograferade Mats Arehns ”Maria” (1975).

Klicka här om du vill se en BBC-film om kameran som förändrade världen.

På Photokina 1970 lanserade Eclair modell ACL, som bara vägde hälften av en NPR och dessutom var mindre och billigare. Kameran tog än så länge bara 60 meterskassetter men 120 meterskassetter kom 1972-73. En ACL II släpps 1979.

Eclair försökte även göra en Super-16 modell av ACL. Den visades på Photokina 1982 och hade namnet PANORAM. Men den kom aldrig i produktion.

Bokstäverna ACL kommer från namnen på konstruktörerna, Anston Coma och Jacques Lecœur.


Eclair ACL med 60 meterskassett.

De franska kameratillverkarna Eclair och Debrie köptes upp 1968 av den kanadensiske filmproducenten Harry Saltzman (James Bond-filmernas producent), som flyttade tillverkningen till England där han grundade Éclair-Debrie (UK) Ltd.

Tillverkningen av Eclair-kameror i Frankrike återupptogs under 70-talets första år. Några år byggde man alltså kameror både i England och i Frankrike.

Eclair-Debrie (UK) Ltd gick i konkurs i mitten av 70-talet, och i mitten av 80-talet upphörde tillverkningen av Eclair-kameror även i Frankrike. En del av bolagets patent, samt reservdelslagret, köptes av Aaton.

Kommentar från Hans Hansson, FSF: Under ledning av en mycket ung Jean-Pierre Beauviala började några tekniker på Eclair konstruera en kristallstyrd motor till NPR-kameran omkring 1968. Motorn kom att kallas BEALA (Beauviala) och lanserades 1970. När Beauviala hade startat upp Aaton 1971 byggde han en egen och mycket kompakt, kristallstyrd NPR-motor som fick namnet ALCAN 54, med en högsta bildfrekvens på 54 b/s.

Perfectones kristallstyrda NPR-motor fick sitt genombrott på vinterolympiaden i Grenoble 1968.


Tekniskt Meddelande, januari 1969:
En kristallstyrd motor till Arriflex 16BL beskrivs i en text översatt från Kinotechnik, nr 9, september 1968. TM:s redaktör nämner även att det finns kristallstyrda motorer till Eclair NPR, Bolex Pro 16 och Auricon.

Tekniskt Meddelande, oktober 1970:
Georg Jensen Electronics i Danmark har just släppt en kristallstyrd motor till Arriflex 16S & 16M. Dessutom tillverkar Jensen en liten kristallgenerator att fästa på bärremmen till en Nagra-bandspelare.



Arri 16BL med Jensens Multisync 505.

Tekniskt Meddelande, mars 1971:
Georg Jensen Electronics lanserar en kristallstyrningsenhet som heter Multisync 505. Den är framtagen i samråd med Sveriges Radio och avsedd att spännas fast på motorn till en  Arri 16BL.

Tekniskt Meddelande, oktober 1972:
Arri 35BL betraktas som färdig och har kristallstyrd motor. (När kameran presenterades på Photokina 1970 hade den pilottongenerator och var alltså inte kristallstyrd.) Arri har nu även en egen kristallmotor till 16BL.


Kommentar från Åke Åstrand: Hösten 1965 gjorde Bo Bjelfvenstam en promenadintervju med Senegals president Léopold Senghor i presidentpalatsets stora trädgård. Bo bar Nagran över axeln. I handen hade han mikrofonen. Pilottonkabel till Eclairen. Det var anbefallt snygga gångkläder (mörk kostym och slips) som alltid när det handlade om statsöverhuvuden. Eftersom det var 34 grader varmt och intervjun pågick genom två eller tre kassetter, blev det en av de varmaste promenader med Eclairen på axeln jag någonsin upplevt.

Här ett citat ur Bo Bjelvfenstams bok ”Aldrig ett scoop bildningsresa genom ett halvt sekel”: På TV hade vi just fått en eclairkamera, den första tystgående bärbara synkronkameran och vi tog med den till Afrika. Möjligheterna med den nya kameran måste utnyttjas. Så istället för att sätta presidenten i en stol, promenerade jag omkring med honom i trädgården med en nagra på axeln och intervjuade, medan fotografen Åke Åstrand gick före och filmade med eclairen. Vi kände oss nyskapande, befriade. Inga solskärmar, inga lampor, inget stativ, ingen pålagd musik  – precis allt det danskarna uppfanns trettio år senare och kallade ”dogma”.