Hur utbildar man sig
till filmljudtekniker?

Frågan jag ställer mig dagligen är ”Hur utbildar man filmljudtekniker”?
Som huvudlärare i filmljud vid Dramatiska Institutet och dessutom före detta student där tycker jag att jag kan påstå att det finns vissa fördelar med den akademiska vägen in i filmbranchen. Det är helt klart en annan situation nu än för 20 år sedan då jag började plugga där, då fanns det bara DI och Sveriges Radios internutbildning om man ville bli ljudtekniker - och det ville man. Sveriges Radio visade sig vara hermetiskt tillslutet om man inte hade släkt eller vänner där, och ”den långa vägen” är visserligen en bra idé, men var börjar den, vem ringer man?
Nu finns det ett mediagymnasium i varje förort, var och varannan folkhögskola har teve- och mediautblidningar, och Stockholms filmskola gör en fantastisk insats för att lära ut filmkonstens olika yttringar till 75 entusiastiska studenter varje termin.
Har detta gjort livet lättare för den som vill bli filmljudtekniker? Kanske, nu kan hon eller han i alla fall få prova på sitt drömyrke innan man söker till DI, men å andra sidan är konkurrenterna till platserna där också mer förberedda och mer kvalificerade. Jag tror möjligen att chanserna till praktik har ökat efter en sådan utbildning, men jag tror inte att DI har spelat ut sin roll. Möjligen har det tvingat DI att bli mindre inriktat på teknik, och mer på innehåll, vilket jag bara ser som en fördel.
Konstnärliga högskolor är speciella, de ställer speciella krav på studenter och lärare, och det är helt klart så att det finns en inbyggd konflikt mellan konstnärlighet och högskolemässighet. När de fungerar bra är det dock en bra utbildningsform, och DI är bra för de flesta studenter och kanske mindre bra för andra. Ett mått på detta är att samtliga studenter som examinerades från filmljudlinjen 1999 idag arbetar med film eller ljud, och det samma gäller (vad jag vet) de som examinerades 1997.
Klas Dykhoff



Frågan brukar jag vanligtvis ducka inför, och kontra med några svävande ord om Dramatiska Institutet och Stockholms Filmskola. Varför ducka? Därför att frågan är svår. Den har inget självklart svar.
Som gammal räv kan man ibland tycka oändligt synd om alla nyfikna och besjälade mänskor som sökt sig till DI och blivit fullständigt tillintetgjorda under dom tre årens utbildning. Lusten och glädjen försvinner alltför lätt i dom askgrå korridorerna - vad är det för vits med en sådan undervisning?
Om jag själv skulle försöka hitta en utbildningsväg idag (om jag leker med tanken) då tror jag att jag skulle söka mig till Den Danske Filmskole. Egentligen bara därför att där förefaller finnas ett klimat som gör att lusten består tiden ut. Och de som gått där talar ofta väl om skolan.
Fast egentligen tror jag att arbete är den bästa skolan. Försök haka på någon som är verksam, jobba som assistent, putsa kabel - vadsomhelst. Gå hundår så nära tillblivelseögonblicken Du bara kan. Det tror jag är bäst.
Eller varför inte börja med en ordentlig genomkörare på Stockholms Filmskola? Under tiden försöker Du etablera kontakt med folk i branschen som Du finner intressanta. Vad det lider ges Du förhoppningsvis också möjlighet att fråga om möjligt assistentarbete.
Lasse Ulander



Frågan bör vara:
Behövs alla dessa medialinjer och ljudtekniker-utbildningar som finns nu?
Varför utbilda ljudtekniker när det är så ont om jobb? Vad skall alla dessa människor med mediaskolor bakom sig göra? Jobben finns ju inte!!! Kanske som videooperatör på TV1000 om nåra år....
Men Filmverkstan och Filmcentrum finns ju ... för den som plågas av ett tvingande behov att uttrycka sig.
Christian Christensen



Efter ett hastigt väckt filmintresse 1986, fick jag tips om utbildningsvägar av min SYO konsulent. DI verkade attraktivast, men dom hade ingen antagning det året. Medialinjen på Biskops-Arnö fick fungera som en "mjukstart" i väntan på DI. Självklart var det regissör jag skulle bli.

På Biskops-Arnö ingick 2 veckors praktik. Jag sökte, med hjälp av en vän, till ett filmbolag som heter Lännaateljeerna AB. Där stannade jag bra mycket längre än dom två veckornas praktik, och erbjöds så småningom anställning. Jobbade med att snickra byggen och som B-foto. Under tiden gick det upp för mig att jag inte var någon regibegåvning. Istället kom jag att börja jobba med ljud. Att det blev så berodde på att jag var den ende som kunde klara av att sköta Nagra-bandspelaren. Men jobbet var outhärdligt tråkigt, och kändes fullständigt meningslöst. Först i samband med efterarbetet på en film av Marie-Louise Ekman väcktes mitt egentliga ljudintresse. Då kände jag att jag hamnat rätt. För mig har golvarbetet (mina hundår) varit en bra utbildningsstrategi eftersom det gav mig en möjlighet att ta reda på vad jag ville.
Per Boström



Länk till Sven E Carlssons sida med Film Sound Q & A



Länk till Dramatiska Institutets filmljudlinje



Länk till Stockholms filmskola



Länk till Den Danske Filmskolen



Länk till Den Norske Filmskolen



Länk till Department of Film and Television på den Konstindustriella högskolan i Helsingfors



Länk till BKSTS - THE WONDERFUL WORLD OF SOUND: Bounded Only by Talent, Technique and Imagination by Robert Allen



Länk till Ljudteknikerutbildningen på Musikhögskolan i Piteå



Länk till BBC Onlinje courses


Här följer några frågor och svar
om utbildning och praktikplatser:

Filmskola ??? — 9 januari 2003 20:34
Hej jag heter Todbe och är intresserad av gör o skapa film. Vet någon som kollar in detta medelande vart den bästa skolan för filmskapare finns ???? Tack för alla svar...... / T
Todbe


Filmskola för Todbe — 9 januari 2003 22:12
Hej Todbe
Den bästa filmskolan i Sverige är Dramatiska Institutets utbildningar. Dom är rent yrkesinriktade så du måste bestämma vad du vill bli. Sen finns Stockholms Filmskola, Kulturama och högskolan i Göteborg som jag tror sorterar under universitetet.
Lycka till!
Lars Lundberg


Filmskola för Todbe - 2 — 11 januari 2003 11:47
Hej!
Lite svårt att utröna exakt vad du vill syssla med och på vilken nivå du vill utbilda dig.
Det finns ett antal bra folkhögskolor som utbildar inom olika filmyrken på grundnivå. En som jag känner till litegrann och tycker är bra är Kalix folkhögskola. Det finns även flera andra liknande på andra platser i Sverige.
Vidare finns det privata skolor som Stockholms Filmskola (mycket bra, kostar pengar) och Kulturama (vet inte så mycket om den, men den kostar ännu mer pengar). Båda dessa ligger i Stockholm.
På högskolenivå finns det DI (Dramatiska Institutet i Stockholm), FFH (Film och fotohögskolan i Göteborg) och Högskolan Dalarna (i Falun). Dessa tre har lite olika inriktning, men är bra var och en på sitt sätt.
Det finns också alternativet "den långa vägen", dvs att man ringer runt till produktionsbolag och tjatar till sig praktikplats eller assistentjobb för att komma in i branchen den vägen.
Ett bra sätt att starta kan vara att läsa en eller ett par terminer filmvetenskap på universitetet. Det ger en bra allmänbildning inom film och tevemediet som kan underlätta om du vill söka in på någon av högskoleutbildningarna.
Quentin Tarantino har lärt sig göra film genom att se på film, så det går tydligen också.
Till sist måste jag nämna att det finns bra utbildningar även utomlands. Finland, Norge och Danmark har filmskolor, liksom de flesta andra europeiska länderna. Av språkskäl brukar svenskar oftast hamna på engelska eller tyska skolor (förutom de nordiska), men jag känner till ett par som har pluggat i Polen... USA är ett alternativ om man har gott om pengar eller kan få ett stipendium, där finns en uppsjö av utbildningar.

Lycka Till!
Klas Dykhoff
Lektor
Huvudlärare i ljud
Filmavdelningen
Dramatiska Institutet


Tjatigt, men vart vänder man sig? — 20 januari 2003 00:38
Hallå där! Har läst svaret om Filmskola till Todbe (tack för det!). Men om man till våren gått ut en mediautbildning på gymnasienivå och inte har 39 000 kr som t.ex. Kulturamas utbildning kostar per termin och ändå vill gå en bra utbildning vad gör man då? Kalix Folkhögskola? Finns det likvärdiga i Stockholm för många anser att den är bäst bland folkhögskolor. DI kräver ju att man ska veta exakt vad man vill och för att få reda på det kanske man borde gå en grundläggande utbildning innan?! Dessutom kräver många av dessa skolor att man är relativt kunnig då de handplockar de bästa efter intervjuer och prov. Hjälp mig och alla andra att välja en bra skola, Sverige behöver fler bra filmskapare (det kan det aldrig finnas nog av) Tack på förhand/Albin
Albin


Tjata! — 20 januari 2003 09:14
Albin! Ring runt till inspelningsledare och produktionsledare och berätta att Du absolut vill vara med på deras nästa inspelning. Skriv brev! Besök! Känner Du kanske någon som jobbar i branschen? Ta då en fika med vederbörande och förklara att Du väldigt gärna vill hänga med på ett hörn nästa gång det bär iväg!
Lasse Ulander


Vart vänder man sig? — 21 januari 2003 22:16
Hej Albin!
Det är ju helt klart ett stort problem som du pekar på i din fråga. Jag känner inte till så många andra folkhögskolor än just Kalix, men om du tittar på www.folkhogskola.nu/Courses.asp (klicka på Kursregister) så hittar du info om alla folkhögskolor i Sverige som har utbildning inom film och teveområdet.
Min erfarenhet är att folkhögskolorna är relativt öppna för att de sökande inte är helt säkra på vad de vill syssla med inom filmbranschen, och att man därför kan chansa lite.
Ett bra sätt att lära sig grunderna i film är att lära sig klippa. För att klippa film måste man förstå både bild, ljud, dramaturgi och allt det som har med hantverket att göra. Alternativet är att hitta en folkhögskola som har någon introduktionskurs i film där man får prova på allt.
Man kan även tänka sig att gå via de andra högskolekurserna som finns t.ex. i Falun (Högskolan Dalarna). Där har de ren betygsintagning.

Lycka till!
Klas Dykhoff


7 mars 2003 17:49
Hej!
Jag går en sound director utbildning och är på jakt efter praktik till sommaren, är det någon som har något tips på vart eller till vem jag kan vända mig?

Med vänlig hälsning Sofie Ekholm
Sofie Ekholm


Sofie! — 8 mars 2003 18:39
Du måste förstå att det är många, många som söker praktikplats, precis som du, och det finns inte så många platser att slåss om. Men ge för allt i välden inte upp för det. Jaga på och gör det genast. Försök komma över en Filmarbetarkatalog, (finns på Filminstitutet). Där står alla produktionsbolag, ljudstudios och frilansande ljudfolk. Sen är det bara att sätta igång att ringa och maila. Lycka till!
PS. Jag måste bara få fråga; vad är en sound director-utbildning för något?
Lars Lundberg


16 maj 2001 17:55
Hej, efter att ha blivit avvisad ett antal gånger från diverse ljudläggare i stockholmstrakten, tänkte jag erbjuda mina tjänster här, jag är 25 år, har sysslat med elektronisk musik och digital ljudhantering, har gått SvenE Carlssons ljud-till-bild-kurs på distans, har läst filmvetenskap till C-nivå på universitetet och läser en del om hur den mänskliga hjärnan behandlar information och är intresserad av intuition och suggestion. Min musikproduktion har fungerat som en "ljudskola" för mig. Jag är ödmjuk och ganska läraktig, jag skulle kunna tänka mig att koka kaffe eller sopa i nåns effektarkiv, (på traineebasis, utan lön) just för att få en chans att lära mig yrket.
Tommy Avian


28 maj 2001 09:25
Tommy!
Några mail gör ingen sommar! Till oss kommer det drösvis med mail från folk som söker jobb eller praktik. Så du får nog försöka lite ihärdigare. Ring upp den studion du vill besöka och boka en tid, sen åker du dit och förklarar vad du vill. Ansikte mot ansikte.
Lycka till!
Lasse L


7 februari 2001 12:14
Vet nån om det finns en filmljudläggningsutbildning i stockholmsområdet?
Tacksam för svar
Per


7 februari 2001 16:11
Hej Per
Såvitt jag vet finns ingen ren ljudläggarutbildning alls i Sverige. Den enda "riktiga" ljudutbildningen är den som finns på Dramatiska Institutet. Annars gäller det kanske att nästla sig in på någon studio och försöka gå bredvid någon ljudläggare ett tag, för att i bästa fall sen få pröva att stå på egna ben.
Lycka till!
Lasse L


Jobba med filmljud — 15 januari 2004 23:36

Hej!
Ursäkta om jag lägger in en sån här grej i erat forum men det verkar vara den enda vettiga platsen att fråga på. Jag skulle gärna villja jobba med filmljud (jag är utbildad ljudtekniker). Hur gör man för att komma in i er bransch? Har läst er artikel "Hur utbildar man sig till filmljudtekniker?", men om man nu inte känner nån inom branschen? Vart börjar man, att maila runt till filmstudios eller ringa runt? Vore kul att få nått förslag i villken ände man kan börja om man vill in men är utan kontakter så att säga.
Henrik


Svar på-Jobba med filmljud 16 januari 2004 10:23

Hej Henrik
Ja, du har inte precis gjort ett yrkesval där det är lätt att få jobb... Det är många, många som är i samma situation som du. Så vad gör man? Tja maila runt till alla du kan komma på, försök att få komma på ett besök, köp med dig bullar, var trevlig på "rätt" sätt, jobba gratis ett tag. Bli inte förtvivlad om du inte får napp, försök igen senare. Försök hitta ett skäl till att dom hellre skulle välja dig än alla andra i den långa kön. Samtidigt är en stor portion ödmjukhet att rekommendera.
Lycka till!
Lasse L


Music supervisor?? — 18 januari 2004 19:20

Har letat och letat efter någon som kan besvara min fråga. Det har inte varit lätt, men jag hittade denna sida, så jag gör en chansning och ställer min fråga här.
Jag älskar musik och jag älskar film. Därför skulle jag också älska att välja ut musik till filmer, att leta efter rätt låt till rätt tillfälle,och förstärka bilden med musiken. Det jobb jag skulle vilja ha är då...music supervisor? Music editor? Eller vad det kan tänkas heta på svenska... Någon som vet hur och var man utbildar sig till detta?
Therése

Music Supervisor — 18 januari 2004 20:26

Hej Therése!
Musikhögskolan i Stockholm har en mediamusikutbildning som ev. kan vara något för dej. Jag håller själv i en av kurserna där under våren. Ring Bo Westman som är prefekt på KKH, det är han som är ansvarig för kursen, och vet vilka krav som ställs för att komma in, och vad kursen innehåller förutom mina tre poäng...
Lycka till!
Klas Dykhoff